Beste lydsystem for akustiske trioer og soloartister i små lokaler
Innledning:
Bose L1 Model II med B2-bassmodul og Turbosound iNSPIRE iP3000 er begge portable line-array PA-systemer utviklet for å levere høy lydkvalitet til mindre band, akustiske trioer/duoer og soloartister. Vi sammenligner disse to med fokus på bruk i innendørslokaler opp til ca. 200 personer. Viktige kriterier er klarhet og naturlighet i vokal og akustiske instrumenter, jevn lydfordeling og horisontal spredning, naturlig balansert bass (uten overdrevne topp/bunn), enkel oppsett for én person, plass- og visuelle hensyn på små scener, samt erfaringer fra musikere i lignende situasjoner. Nedenfor følger en strukturert gjennomgang og til slutt en anbefaling basert på totalopplevelsen for denne bruken.
Klarhet og naturlighet i vokal og akustiske instrumenter
Bose L1 Model II: Dette systemet er kjent for svært klar og naturlig lydgjengivelse. Den slanke søylehøyttaleren har 24 små elementer (2,25″) i en vertikal linje-array som projiserer lyden bredt og jevnt. Resultatet er at både publikum og utøver hører et rent og balansert lydbilde med tonal balanse som strekker seg jevnt over scenen og rommetelitemusicsales.com. Uavhengige tester beskriver lydkvaliteten fra L1 Model II som “intet mindre enn enestående” i både tone og projeksjonmmusicmag.com. Dette betyr at vokaler og akustiske instrumenter som gitar, fele og piano låter naturlig uten farging – mange opplever lyden som om den kommer direkte fra kilden. For eksempel bemerker en bruker at “lydkvaliteten er fantastisk, utover forventningene” etter å ha tatt L1 i bruk for en bluegrass-kvintettzzounds.com. Systemet har også Bose ToneMatch-teknologi (om man bruker Bose-mikseren) som kan optimalisere EQ for ulike mikrofoner og instrumenter, noe som ytterligere bidrar til en naturlig og klar gjengivelse av vokal og akustiske klangermmusicmag.com.
Turbosound iP3000: Turbosounds store iNSPIRE iP3000 er på sin side utstyrt med 16 mellomtone-drivere (3,5″) og 2 diskantkompressorer (1″) i søyle-delen, i tillegg til dual 12″ subwoofere i bunnenbax-shop.co.ukbax-shop.co.uk. Denne konstruksjonen, kombinert med Klark Teknik DSP, gir også svært høy klarhet og detaljrikdom. Produktbeskrivelser fremhever “fremragende klarhet og projeksjon” i lydenandertons.co.ukandertons.co.uk. Brukererfaringer støtter dette; én anmeldelse beskriver at iP3000 (og dens mindre søsken) leverer en flat, studiemonitor-lignende lydkvalitet med særlig sterk og tydelig mellomtonezzounds.com. Dette er gunstig for vokal og akustiske instrumenter, som ofte ligger i mellomtoneområdet. Høyttalersystemet gjengir altså stemmer og f.eks. gitar/fiolin med klarhet, samtidig som høye frekvenser er krystallklare takket være hornladede diskantelementerandertons.co.ukandertons.co.uk. En musiker påpeker at Turbosound-kolonnen låter “punchy” og kan fylle inn noen “soniske hull” man kan savne hos Boseacousticguitarforum.com – altså at den kan fremheve visse frekvensområder som gir fylde, noe som tyder på en naturlig, men litt kraftigere karakter i lyden. Totalt sett får begge systemer skryt for klar og naturlig gjengivelse av akustisk musikk, men Bose er kjent for en særegen renhet i lyden, mens Turbosound iP3000 ofte beskrives som tilsvarende klar med kanskje noe mer lydtrykk/punch tilgjengelig.
Lydens jevnhet og horisontale spredning
Bose L1 Model II: Et av hovedpoengene med Bose L1-serien er ekstremt bred horisontal spredning og jevn dekning av rommet. L1 Model II har en nominell horisontal spredning på hele ≈180°elitemusicsales.comassets.bose.com. Den vertikale linje-arrayen på 24 elementer sørger for at lyden spres likt til sidene og foran, samtidig som den minimerer lyd opp i taket og ned i gulvet (svært smal vertikal utstråling)mmusicmag.com. Dette gir to fordeler: For det første opplever publikum en jevnt volum og klangbalance nesten uansett hvor de står i rommet – selv helt ute på sidene. Bose beskriver at lyden er uniform selv “ut i de ytterste sider” av publikumsområdetassets.bose.com. For det andre betyr den begrensede vertikale spredningen at det blir mindre refleksjoner fra gulv/tak, som igjen bevarer klarheten og reduserer romklang i vanskelige rommmusicmag.com. En teknisk fordel med line-array-prinsippet er også at lydnivået avtar mindre over avstand enn med tradisjonelle høyttalere. Bose L1 Model II opprettholder relativt jevn lydstyrke fra front til bak i lokalet – det rapporteres “minimal volumnedgang over avstand”gear4music.se. I praksis betyr dette at folk lengre bak kan høre tydelig uten at de foran blir overdøvet. For eksempel forteller en bruker at de benytter én L1 Model II i en kirke (500 seter) og at systemet “står bak oss, så vi trenger ingen monitorer”, med jevn dekning i hele salentalkbass.com. Bose-høyttaleren fungerer altså godt som både PA og monitor samtidig på grunn av denne jevnheten og 180° spredningengear4music.se.
Bose L1 Model II med B2-bass: En slank søyle med 24 elementer gir 180° horisontal spredning og jevn dekning i rommet. B2-subben (til høyre) leverer dyp men balansert bass. Systemet kan plasseres bak utøverne som kombinert PA/monitor uten å gi feedback i moderate lydvolumer.gear4music.comgear4music.com
Turbosound iP3000: iP3000 er også konstruert for bred dekning, om enn spesifisert til litt smalere vinkel enn Bose. Den har ca. 120° nominell horisontal spredningbax-shop.co.uk. Dette er fortsatt bredt nok til de fleste små/mellomstore rom – publikum i en 120° sektor foran høyttaleren vil få med seg det meste. Produsenten oppgir at systemet skaper et “romfyllende 3D-lydbilde i alle deler av lokalet” takket være den kolonneformede spredningen og deres Spatial Sound Technologybax-shop.co.uk. I praksis vil to iP3000 kunne dekke nær 180° totalt ved behov (eller man kan vinkle én enhet noe), men selv en enkelt iP3000 sprer lyd godt utover scenens bredde. Andertons (forhandler) skriver at den oppnår “bred 120° horisontal dekning” som gir et balansert lydbilde over hele lokalet og i mange tilfeller kan fjerne behovet for scenemonitorerandertons.co.ukandertons.co.uk. Det vil si at musikere på scenen også hører seg selv rimelig bra fra frontsystemet, lik Bose. En bruker forteller faktisk at med Turbosound-kolonnen kunne alle vokalistene stå ~3 meter foran høyttaleren med mikrofoner uten feedback-problemerzzounds.com, noe som antyder at systemet kan plasseres bak eller ved siden av utøverne på små scener, tilsvarende Bose, så lenge lydnivåene er moderate. Når det gjelder jevnhet gjennom rommet, vil iP3000 som et line-array også gi bedre front-til-bak-konsistens enn tradisjonelle høyttalere, men kanskje ikke fullt like ekstremt som Bose sin 24-driver konfigurasjon. Noen teknikere påpeker generelt at slike “søyle-PA-er” egner seg best for bred dekning på kortere avstander, men at de ikke har lang kastelengde for svært dype lokalerreddit.comreddit.com. For opptil 200 personer innendørs (typisk ikke veldig dype rom) vil dette neppe by på problemer for verken Bose eller Turbosound. Oppsummert: Bose gir litt bredere off-axis dekning (180° vs 120°) og er kjent for eksepsjonelt jevn lyd i hele publikumsområdet, mens Turbosound iP3000 fortsatt dekker et bredt område jevnt – mer enn nok for typiske små/mellomstore saler – men med litt smalere vifte. I praksis rapporteres begge å levere jevn, fyldig lyd over scenen og salengear4music.comandertons.co.uk.
Bassgjengivelse – naturlig og balansert
Bose L1 Model II med B2: Tidligere Bose L1-systemer (som brukte B1-bassmoduler) var av og til kritisert for litt svak bass for enkelte formål. B2-modulen retter på dette ved å ha to 10″ woofere i et kompakt kabinettassets.bose.com. B2 leverer betydelig mer og dypere bass enn den gamle B1 – en bruker kaller B2 “en enorm forbedring” over B1zzounds.com. Samtidig er Bose opptatt av at bassen skal være musikalsk og ikke overdrevet: B2-modulen har en 3-posisjons bryter for bassnivå (“-”, “Normal”, “+”), slik at man kan tilpasse bassresponsen til brukenguitarcenter.com. For eksempel tilsvarer Normal-modus ca. 2 x B1-moduler (passer allsidig bruk), “-” modus reduserer nivået (f.eks. perfekt for akustisk musikk hvor man ønsker en strammere, mer diskré bass), mens “+” gir maks bass (typisk for DJ/fest med tyngre bassbehov)long-mcquade.com. Dette betyr at for en akustisk duo/trio kan man sette B2 i normal eller minus og få en balansert, naturlig bass som utfyller lydbildet uten å dominere det. Bose beskriver selv B2-bassen som dyp og artikulert uten å bli grøtete, takket være elementer med lang slaglengde og aktiv EQ-tilpasninggear4music.segear4music.se. Brukere bekrefter at bassen kjennes fyldig men kontrollert: For eksempel i en 500-seters sal klarte en L1 Model II med B2 å fylle rommet med full lyd ved bare halv volumzzounds.com – noe som tyder på at bassen holdt følge uten å forvrenges eller overstyre resten av lydbildet. Samlet sett leverer Bose et bassfundament som oppleves naturlig for akustiske instrumenter (f.eks. bassgitar eller perkussiv bass fra trommer/k Cajón) – det gir “kropp til lyden” uten å overskygge vokal og gitargear4music.com.
Turbosound iP3000: Med to innebygde 12″ subwoofere har iP3000 et kraftig fundament – spesifikasjonene angir respons ned mot ca. 40 Hzbax-shop.co.uk. Dette antyder at systemet kan levere dypere bass enn Bose B2 (som i praksis går til rundt 40–50 Hz når koblet til L1). iP3000 sin bass er designet for å være “full-range” slik at systemet også kan brukes av DJ-er og band med elektrisk bass eller kicktromme. Man kunne frykte at to 12-tommere på en liten scene blir voldsomt, men tilbakemeldinger tyder på at bassen likevel er relativt stram og tilpasset. En bruker hos Sweetwater roser lyden men kommenterer at “bassen kunne hatt litt mer dybde”, altså at bassen ikke nødvendigvis buldrer unødvendigsweetwater.comsweetwater.com. Dette kan indikere at ut-av-boksen-lyden er ganske balansert – ikke overdrevet boomy med mindre man øker den. iP3000 er også bassrefleks-ladet med portene plassert bakzzounds.com. Dermed kan man kontrollere bassens oppførsel noe via plassering: tett mot en vegg vil bassen få et løft, mens stående fritt blir den strammere. Med andre ord kan man “skru rommet” litt ved å flytte suben, og i mange akustiske gigs kan det være en fordel at bassen ikke er for fremtredende med mindre ønsket. I tillegg har iP3000 innebygd DSP med EQ-presets (f.eks. for “music” vs “speech” og for plassering på gulv vs hjørne)bax-shop.co.uk, slik at man kan velge en innstilling som gir mer nøytral bass for akustisk musikk. Når det gjelder kvaliteten på basslyden, beskriver Turbosound at iP3000 gir “dyp bass, varme mellomtoner og krystallklar topp”andertons.co.ukandertons.co.uk – altså en balansert lydsignatur. Flere musikere rapporterer at de opplever bassen som solid men musikalsk. I en forumdiskusjon nevnes det at iP-serien har “solid low-end” uten at det ødelegger klarhetenthegearpage.net. Samlet sett kan vi si at iP3000 gir en kraftig basskapasitet med mulighet for å imponere på større gigs, men den kan også holdes i tømme for å passe akustiske konsertsettinger. Den ekstra basskraften gir litt mer headroom hvis man for eksempel har cajón eller kontrabass som trenger løft. Men for rent vokal/gitar-trio i et lite lokale vil man mest sannsynlig holde nivåene moderate, og da vil iP3000s bass fremstå som fyldig men ikke overdreven. Begge systemer gir således naturlig og definert bass for akustisk musikk – Bose med litt mindre rå kapasitet men veldig finjusterbar respons, Turbosound med høy kapasitet men også DSP-kontroll for å sikre balanse.
Enkelhet i oppsett og bruk alene
Bose L1 Model II: Portabilitet har alltid vært Bose L1-seriens sterke side. Systemet består av tre hovedkomponenter: et power-stand (forsterkerbasen med integrert forsterker og utfellbare støtteben), søylehøyttaleren som er delt i to lette seksjoner (øvre og nedre del, settes sammen), og B2-bassmodulen. Hver del er overkommelig av én person – power-stand veier ca. 10,7 kggear4music.se, hver søyle-seksjon rundt 7–8 kggear4music.segear4music.se, og B2-sub’en ca. 20,4 kggear4music.se. Alle delene har bæretasker/kofferter inkludert, så transport i personbil går fint. Oppsettet er svært enkelt og raskt: man folder ut de innebygde beina på power-stand, plugger eventuelt inn ToneMatch-mikseren med én kabel eller kobler til mikrofonsignaler, setter B2-modulen ved siden av og kobler én speakonkabel til basen, og monterer de to søylehøyttaler-delene oppå basen (de glir på plass uten ekstra kabler). Hele riggen kan stå klar på få minutter. Dette er en stor fordel for soloartister som må rigge selv. En profesjonell sanger beskriver L1 Model II slik: “Rett ut av boksen, enkel. Fantastisk lyd. Jeg er en kvinne og kan ikke alltid løfte tungt utstyr – dette har jeg ingen problem med. Det er lettvekt og enkelt å sette opp. Det får plass i en liten bil og fylte en sal på 500 seter halvveis oppe på volum. Utrolig!”zzounds.comzzounds.com. Dette vitnesbyrdet illustrerer hvor brukervennlig Bose-systemet er for en enkelt person – selv om totalvekten er over 45 kg, er det modulært fordelt slik at ingen enkelt del er uoverkommelig. I bruk er systemet også intuitivt. Med ToneMatch-mikseren (tilleggsutstyr) får man dedikerte kanaler og effekter som er enkle å styre for én person på scenen, men man kan like gjerne bruke en vanlig kompaktmikser. Siden L1 kan plasseres rett bak eller ved siden av utøverne, slipper man som nevnt monitorhøyttalere – det forenkler både oppsett (færre kabler, stativer) og lydbalansen på scenen (mindre rundhyl/feedback). Alt i alt er Bose L1 Model II optimert for one-person setup: lette, låsbare deler, ingen tung løfting på stige eller stativ, og rask ned- og oppmontering. Som Bose selv sier: “sømløst, integrert strømstativ for enkel installasjon”gear4music.segear4music.se – systemet er bygget for å være plug-and-play.
Turbosound iP3000: iP3000 består av en bass/forsterkerenhet (subwooferkabinettet) og søyle-delen, som igjen er delt i to seksjoner (en høyttaler-del og muligens en avstandsstykke-seksjon for høyden). Sub-en er den tunge delen her: hele systemet veier ca. 47–52 kg samletbax-shop.co.ukbax-shop.co.uk, og det meste av dette er i den store bunnen med de to 12″. Vekten oppgis til ca. 47,8 kg uten emballasjebax-shop.co.uk – altså omtrent det samme som hele Bose-systemet, men forskjellen er at her er tyngdepunktet i ett stykke. Basskabinettet alene kan veie rundt 40+ kg, noe som definitivt merker seg for én person. Turbosound har derimot lagt vekt på å gjøre systemet portabelt til tross for størrelsen. De kaller designet “medium weight”, og nevner at det likevel er enkelt å sette oppandertons.co.uk. Søyleseksjonene (mellomtone/diskant-delen) er av aluminium og relativt lette; de monteres rett oppi sub-en med interne kontakter, ingen kabler trengs – man stabler bare på plass. Det finnes bærebager som tilbehør til søylene for transportandertons.co.uk, og sub-kassen har sikkert håndtak (og eventuelt hjul kan kjøpes separat). Oppsettmessig er det dermed ganske enkelt: løft sub-kassa dit den skal (her kan en liten tralle være kjekt for én person), og plugg i søylebitene. Inngangs- og mikseseksjonen er innebygd i sub-en, med en liten 3-kanals mikser med display på baksidenbax-shop.co.uk. Dette betyr at en soloartist i nødsfall kan plugge gitar og mikrofon direkte i iP3000 uten ekstern mikser – eventuelt spille av bakgrunnsmusikk via Bluetooth – noe som forenkler oppsettet ytterligere for små jobber. Allikevel er det sannhet å si at iP3000 er tyngre å håndtere alene enn Bose L1. Flere brukere kommenterer at den store bassdelen er tung: “Basen til iP3000 er like tung eller tyngre enn det du har fra før. Den er ikke lett” advarer en person i en diskusjonthegearpage.net. Så selv om Turbosound har gjort systemet ganske kompakt for hva det er – det er tross alt 2 x 12″ sub i en kasse som måler ca. 62 x 62 cm i grunnflatebax-shop.co.uk – må man regne med litt løfting. For en sterk person går det greit; for en alene-artist kan det være nødvendig med transporthjul. Når den først er plassert, går resten raskt – montering tar bare få minutter (produsenten sier “assembles in minutes”andertons.co.uk). Under bruk er systemet brukervennlig: LCD-display og en dreieknapp gir tilgang til EQ-innstillinger og effekter, og man kan også fjernstyre nivåer via iPad/iPhone app (Bluetooth)bax-shop.co.ukandertons.co.uk. Dette kan være en fordel for en soloartist som kan gå ut i salen og justere lyden trådløst. I sum er iP3000 godt designet for rask oppkobling, men rent fysisk krever den noe mer av brukeren ved transport og plassering. På en liten scene vil man typisk sette sub-en rett på gulvet, noe som er enklere enn å løfte tunge topper opp på stativ – i så måte er konseptet likt Bose: man unngår høye løft. En person som har brukt mindre iP-modeller og Bose sier “de er utrolig enkle å bruke og låter bra”thegearpage.netthegearpage.net, noe som taler for at konseptet med integrert kolonne-PA virkelig forenkler hverdagen. Konklusjon på oppsett: Bose L1 II scorer litt høyere for enkel enmanns håndtering fordi alt er modulært og lett, mens Turbosound iP3000 krever litt mer muskel ved løfting av sub. Begge er dog raskt oppe og går og krever minimalt med teknisk innsats for å få god lyd.
Plassbehov og visuell fremtoning
På små scener og intime arrangementer er det ofte en fordel at PA-systemet ikke tar stor plass eller skjemmer utsikten. Både Bose L1 og Turbosound iP3000 er slanke, tårnformede systemer som er mye mer diskrete enn tradisjonelle høyttalere på stativ.
- Bose L1 Model II: Består av en smal søyle (hver del ca. 110 cm høy, 9 cm bred) som samlet ruver rundt 2,2 meter når montert på basengear4music.segear4music.se. Søyla har en svært liten fot – power-stand basen er ca. 26 x 69 cm i gulvflategear4music.se og B2-suben omtrent 33 x 48 cm i flategear4music.se. Ofte plasserer man B2 rett ved siden av eller under søylen for å spare plass, eller til og med gjemmer den litt bak et sceneelement. Bose-søylen er kjent for å “forsvinne” visuelt; den er tynn og sort, og stjeler lite oppmerksomhet. Mange eventarrangører og kirker setter pris på dette diskrete utseendet. Bose-systemet tar minimalt med scenegulv, noe som er viktig for trange kafe-scener eller mindre scener hvor bandet allerede fyller plassen. I tillegg eliminerer det behov for monitorer foran artistene, så scenefronten kan holdes fri for kasser og kabler. En svensk produktbeskrivelse fremhever L1 Model II som “smal, attraktiv, plassbesparende” og at én enhet kan dekke opp til 500 personer uten behov for tradisjonelle gulvmonitorergear4music.segear4music.se. Med andre ord: Bose leverer “stort lyddekke” fra en fysisk beskjeden pakke.
- Turbosound iP3000: Når det gjelder høyde og publikumssikt, er iP3000 tilsvarende høy (ca. 2,2 meter totalhøyde når søylen er montert i sub-enandertons.co.uk). Søylen er slank (tårndelen ca. 12 x 14 cm i tverrsnitt) og svart, så også her får man et elegant utseende. Den største forskjellen er subwoofer-basisen: iP3000-suben er betraktelig bredere enn Bose B2. Med omtrent 62 x 62 cm gulvflatebax-shop.co.ukbax-shop.co.uk tar den litt mer plass på scenen. På en veldig trang scene kan det merkes, men som oftest kan den plasseres foran scenekanten eller helt inntil en vegg/hjørne. Visuelt er det en svart kubus som er tydeligere synlig enn Bose sin smalere bassmodul. Likevel er det fortsatt et penere syn enn to store toppkasser på stativ med en svær 18″ sub i midten – iP3000 beholder det rene “søyleestetiske” uttrykket. For corporate events nevnes det at slike søyle-PA-er er foretrukket nettopp fordi de ser stilige ut og “holder siktlinjene nesten helt klare uten å kompromisse dekning”reddit.com. Endekunder bryr seg ofte mer om estetikk enn absolutt lydkvalitet i slike settingerreddit.com, og her passer både Bose og Turbosound perfekt inn. De forsvinner ikke helt, men de fremstår som moderne og minimale. Plassmessig vil Bose ha et lite overtak for de minste scenene da B2-suben er mindre og lettere å gjemme. Men iP3000 sitt fotavtrykk er fortsatt relativt lite gitt hva den inneholder, og den kan fungere som en monitor-plattform eller “bord” om det kniper (selv om man kanskje ikke bør sette ølglass oppå!). Begge systemer kan plasseres på gulvet uten stativ – så publikum slipper sikthindring på øyenivå. Det er også verdt å merke at begge kan stå bak artistene; Bose oppgir direkte at L1 kan brukes som PA + bakmonitor i ettgear4music.se, og Turbosound antyder det samme. Dette betyr ingen kasser foran scenekanten – en stor visuell og praktisk fordel. Kort sagt fremstår Bose L1 Model II og Turbosound iP3000 som to av de mest scenevennlige PA-løsningene i sin klasse hva gjelder plass og utseende: slanke søyler, integrert design, og frihet fra stativ.
Brukererfaringer fra musikere
For å få et helhetlig bilde er det nyttig å høre hvordan systemene fungerer i praksis for musikere som bruker dem i lignende settinger (småband, akustisk, 100–200 publikum).
- Bose L1 Model II: Bose L1-serien har vært på markedet lenge, og det finnes utallige brukerhistorier. Generelt har Bose bygget et rykte på fornøyde solo/duo-artister. En bluegrass-musiker skriver at han valgte Bose L1 for å få “bedre lyd, mindre utstyr og raskere oppsett”, og konkluderer med at “lydkvaliteten er utrolig, langt bedre enn forventet!”zzounds.com. Flere band rapporterer at de får jevn dekning og klarhet: En bassist på TalkBass forum fortalte at hans band (med bl.a. 3 fioliner, trompet, klarinett og sang) bruker én L1 Model II med B2 plassert bak bandet i et kirkerom med ~500 plasser – de trenger verken monitorer eller tradisjonelt PA, for L1-en dekker både scene og sal så lenge de “spiller nokså lavmælt”talkbass.com. Dette fremhever at L1 spesielt skinner i akustiske, moderate volum-sammenhenger – nettopp slike vi diskuterer. Vokalister roser også Bose for hvordan stemmen klinger: en sangerinne sier at både hun og publikum ikke kan tro hvor stor lyd som kommer fra det lille systemet, og at hun lett fylte et auditorium med bandet sitt på halv volumzzounds.com. Brukere nevner ofte at publikum blir imponert over lyden og sier “ikke rart det låter bra, det er jo Bose”zzounds.com. På den negative siden anerkjenner noen at Bose er kostbart, og at i veldig høylytte band (rock med trommesett) kan systemet komme til kort på lydtrykkthegearpage.netthegearpage.net. Men for akustiske artister er tilbakemeldingen overveiende positiv: man får suveren vokal- og instrumentgjengivelse, 360° monitor/PA-opplevelse og et enklere liv på gig. Mange soloartister med gitar og sang ser på L1 som en totalløsning som “gjør dem bedre”: “Jeg hører det samme som publikum, så jeg kan justere dynamikken min bedre” er en typisk kommentar.
- Turbosound iP3000: Siden iP3000 kom noen år senere enn Bose, er det færre som har brukt akkurat 3000-modellen, men mange har erfaring med dens forgjengere iP2000, iP1000 osv. På Acoustic Guitar Forum diskuteres Turbosound-søylene som et rimelig alternativ til Bose: Flere poengterer at man får mye for pengene og at lyden holder høy kvalitet – “Hvis jeg skulle kjøpe én for konserter ville det blitt Turbosound”, sier en akustisk gitarist i en trådacousticguitarforum.com. En zZounds-anmeldelse (riktignok av den mindre iP300) forteller at en gruppe på 3 vokalister + akustisk gitar prøvde en iP i en hall for ~250 personer, og “høyttaleren låt kjempebra – flat som en studiomonitor, med klar mellomtone og utmerket projeksjon”. De kunne ikke få høyttaleren til å vrenge selv på høyt volum, og spredningen var “minst 180° med lite drop-off i diskanten”. De sang også 3 stk foran anlegget med vokalmikrofoner uten feedbackzzounds.comzzounds.com. Interessant nok sammenligner den samme brukeren lyden direkte med Bose L1 Compact som de kjente fra før: “jeg vil si disse (Turbosound) låter veldig likt i kvalitet som Bose, bare litt høyere”zzounds.com. Dette er ganske avslørende – det tyder på at Turbosound faktisk leverer en lignende klangopplevelse som Bose, men med mer headroom. Andre erfaringer viser at iP3000 kan takle litt større band: En lydtekniker prøvde et par iP3000 utendørs for en bluegrass-gruppe. Han sa det “fungerte, men imponerte ikke voldsomt” i friluft, og at for en full rockeband ville han heller valgt tradisjonelle høyttalerereddit.com. Igjen er dette i tråd med forventningene – ute i friluft “forsvinner” noe av line-array effekten og bassrespons, så der kommer begrensningene raskere. Innendørs i typiske bar/klubb-størrelser oppgir brukere at to iP3000 kan drive omtrent hvilket som helst lokale de spiller izzounds.com, mens én enkelt iP3000 vil være tilstrekkelig for de fleste rom med opp til 200 mennesker, spesielt for akustisk musikk. Et gjennomgående tema i brukererfaringene er at Turbosound iP-serien leverer proff lyd til en lavere pris enn Bose, men at man må akseptere litt mer vekt. Noen få er skeptiske til byggkvalitet og support fra Turbosound (som eies av Music Tribe) – det nevnes at servicenivået har sunket noereddit.com. Bose har på sin side et rykte for god kundestøtte (til og med dedikerte L1-forum og helpdesk). Likevel: Musikere som faktisk bruker iP3000 i sitt virke, rapporterer overveiende at de er meget fornøyde med lydkvaliteten, klarheten og trykket. En konsertarrangør nevnte at “iP3000 var et av mine favorittsystemer til små eventer – superslankt, holdt siktlinjene åpne, men gav full dekning”reddit.com. Dette summerer opp at iP3000 utfyller det samme behovet som Bose L1 for mange utøvere.
Konklusjon og anbefaling
Både Bose L1 Model II med B2 og Turbosound iP3000 er fremragende valg for akustiske småband, trioer/duoer og soloartister i innemiljø opp til ca. 200 publikummere. De deler mange styrker: svært klar og naturlig lyd som yter rettferdighet til vokal og akustiske instrumenter, bred lydspredning som gjør at hele rommet – ikke bare rett foran høyttaleren – får en jevn lytteopplevelse, samt portabel og elegant formfaktor som passer små scener og enkel transport.
Det finnes likevel noen forskjeller som kan avgjøre hva som passer best:
- Lydkvalitet og dekning: Bose L1 II er kjent for en litt “særegen magi” i å levere ekstremt jevn, omsluttende lyd. Den 180° spredningen og line-array teknologien gjør at alle hører godt uten at det låter skarpt eller ubehagelig – perfekt for intim akustisk musikkgear4music.comgear4music.com. Turbosound iP3000 har nesten like bred dekning (120°) og låter svært rent og klart, men Bose har marginalt overtak når det gjelder å fylle et rom ensartet og feedback-fritt i “surround”-stil. Til gjengjeld kan iP3000 spille høyere og med mer headroom; den innebygde effekten og doble 12″ gjør at den tåler et større lyddriv. For akustiske opptredener (som ikke krever rocke-volum) er lydstyrke sjelden et problem for Bose – som faktisk er spesifisert opp til 500 publikum – men iP3000 gir deg litt ekstra kapasitet i bakhånd.
- Bass: Begge leverer musikalsk og definert bass uten overdrevne bulder. Bose sin B2-sub er meget balansert for akustisk bruk, pluss at den kan fininnstilles med bass-nivåbryterenguitarcenter.com. iP3000 går dypere og kan pumpe ut mer bass om ønskelig, men er også tam nok ved normal bruk til ikke å oversvømme lydbildetsweetwater.comthegearpage.net. Har man behov for ekstra fylde (f.eks. elektronisk bass eller trommemaskin innimellom), gir Turbosound mer romslighet før man må vurdere ekstra sub. For rendyrket akustisk musikk vil Bose-bassen være tilstrekkelig og svært «tight».
- Portabilitet og brukervennlighet: Her scorer Bose L1 Model II høyest for den som reiser alene. Modulær konstruksjon, lav vekt per del og lynrask montering gjør at selv en person med begrenset løftekraft kan sette opp på noen få minutterzzounds.com. iP3000 krever litt mer håndtering pga. den tunge suben – ikke en dealbreaker, men man bør ha en plan for transport (hjulbrett e.l.) hvis man er alene og spiller mange jobber. Begge systemene er enkle å bruke teknisk; Bose med ToneMatch-mikser gir litt mer avanserte muligheter spesielt tilpasset akustiske instrumenter, mens Turbosound har enkel innebygd mikser og Bluetooth som kan være praktisk for soloartister.
- Scenetilpasning: Bose sitt system er mest diskré fysisk. Den slanke søylen og mindre subkassen gjør at den nesten går i ett med bakgrunnen. iP3000 har en større base som tar mer plass, men fremstår fortsatt moderne og ryddig. Begge kan erstatte monitorer på scenen, noe som sparer plass og gjør scenen penere. Hvis scenen virkelig er knøttliten, er Bose litt lettere å snike inn i et hjørne. For normale småscener vil begge fungere fint.
- Pris og verdi: (Ikke nevnt eksplisitt i spørsmålet, men verdt å overveie.) Bose er betydelig dyrere ny – man betaler en premium for merittene. Turbosound iP3000 tilbyr mye av den samme opplevelsen til lavere pris, hvilket mange musikere verdsetter. Imidlertid, for den totale opplevelsen kan faktorer som kundesupport, byggekvalitet og videresalgsverdi også telle inn – Bose har tradisjonelt stått sterkt der.
Anbefaling: For en akustisk trio/duo/soloartist som ønsker best mulig totalopplevelse og lydkvalitet, heller vi mot Bose L1 Model II med B2 som førstevalg. Grunnen er den gjennomførte klarheten, den utpregede jevne dekningen (som virkelig gagner akustiske opptredener), og den eksepsjonelle brukervennligheten for enmanns håndtering. Bose-systemet vil sannsynligvis gi den mest naturlige lydgjengivelsen av vokal og instrumenter, og det integreres sømløst i en liten live-setting – du kan høre deg selv som publikum hører deg, uten behov for ekstra monitorergear4music.segear4music.se. Dette kan øke både spillekomfort og lydkvalitet. I tillegg har B2-modulen nok punch til å gi en fin, balansert bunn for akustisk musikk uten at det blir for mye.
Turbosound iP3000 er likevel et sterkt alternativ – spesielt dersom budsjett eller behov for litt ekstra lydtrykk spiller inn. iP3000 vil absolutt levere på klarhet og fylde, og mange musikere ville vært svært fornøyde med den i samme bruk. Den kan være et bedre valg om man av og til skal dekke større/mer livlige gigs (eller vil spare noen kroner men likevel ha tilsvarende funksjonalitet). Merk bare at den veier mer og har litt smalere sweet-spot i salen.
I en innendørs akustisk konsert for inntil 200 personer vil begge systemene gi strålende resultater. Men dersom “money is no object” og man ønsker det mest velprøvde oppsettet for akustisk lydkvalitet, så gir Bose L1 Model II med B2 den beste totalopplevelsen: naturlig og detaljert lyd, suveren 180° dekning, enkel rigg, og en track record hos utallige duoer/soloartister som sverger til den for sine jobberzzounds.comzzounds.com. Turbosound iP3000 kommer veldig tett på, og kan gi Bose hard konkurranse lydmessig – valget kan dermed også komme an på personlige preferanser (f.eks. lydkarakter) og praktiske hensyn. Uansett valg får man et toppmodern “kolonne-PA” som er skreddersydd for formålet: å formidle akustisk musikk klart, jevnt og behagelig i intime konsertscener.